diumenge, 15 d’abril del 2012

Oximorons i paraules d´amor


Veient la peli Tan fuerte tan cerca, hi ha un moment on el protagonista participa en una duel d´oximorons que em va fer gracia. Pels qui ara no ho recorden, oximoron és una presentació consecutiva de paraules que tenen significats que s'exclouen mútuament, com ara: mort vivent, blanca nit, tranquil.litat angoixant, monstre bonic, silenci eixordador o instant etern. És doncs uns combinació de 2 paraules que un cop combinades canvien el seu significat individual.

Com que vaig donar-li voltes durant uns dies, vaig googlejar la paraula i em vaig trobar que aquests tipus de combinacions de paraules generen una intensa activitat en l'àrea frontal esquerra del cervell. Així ho reflecteix un estudi que investigadors del Basque Center on Cognition, Brain and Language (BCBL) de Sant Sebastià publiquen a la revista 'Neuroimage'. El treball demostra científicament com les figures retòriques estimulen l'activitat cerebral. Vaig llegir que és un recurs útil pels polítics en els seus discursos i pels amants en els seus poemes: tant uns com els altres, han utilitzat des de sempre les figures retòriques per convèncer, infondre valor o seduir. El poder de les paraules hàbilment combinades es coneix des de la Grècia clàssica, però ara els científics han aconseguit mesurar empíricament la capacitat d'una figura literària per generar activitat cerebral en les persones (...)

I aqui em vaig parar a reflexionar encara més, per què qui no ha volgut seduir algú amb les paraules? Fa uns anys ho feiem en una carta escrita a un noviete que teniem lluny perquè estava fent la mili (jajaja per recordar això has de tenir certa edat), després en correu electrònics, i després en sms, WhatsApp... El cas es que jo SI m´he parat més d´un cop i més de dos, a buscar les paraules d´amor exactes, el doble sentit, el significat entre linees, el toc graciós... per tal de seduir a algú i crec que ho he aconseguit algunes vegades (jajaja això ho explico un altre dia). A partir d´ara però, penso incorporar al meu repertori de seductora els oximorons: instant etern, monstre bonic i buidor plena... A veure si aprenc a estimular l´activitat cerebral d´algunes persones que semblen zombies!



Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada